こにしき(言葉・日本社会・教育)

関西学院大学(2016.04~)の寺沢拓敬のブログです(専門:言語社会学)。

6月に読んだもの

この論文について、査読者に読まされたもの推薦頂いた文献。
ほとんどログらしきものはなし。ただ「読んだ」という記録です。

Ferguson (1966)

Ferguson, C. (1966) On sociolinguistically oriented language surveys. The Linguistic Reporter, 8, 1-3.

ファーガソンが言語調査に対し、社会調査的なことも考えていたんだなあということがしれてよかった(小学生並みの感想)

Ricento (2000)

Ricento, T. (2000). Historical and theoretical perspectives in language policy and planning. Journal of Sociolinguistics, 4(2), 196-213.

わかりやすい言語政策研究の発展段階。わかりやすすぎる気もするが、トマス・リセントが言ってるんだからそうなんだろう(権威主義

  • Phase 1 (Until 1970s) Decolonization, structuralism, and pragmatism
  • Phase 2 (1970s--80s) The failure of modernization, critical sociolinguistics, and access
  • Phase 3 (1990s--present) The new world order, postmodernism, and linguistic human rights.

Kennedy (1982)

Kennedy, C. (1982). Language planning. Language Teaching, 15, 264-284. https://eric.ed.gov/?id=ED233562

言語計画に関する概論。言語政策・計画をめぐる、いろいろな分類(区別)が紹介されているが、So what? 感が満載な区別もある。(区別することで、議論がよりクリアに整理されるというタイプの区別が理想よね)

  1. Introduction
  2. Language planning and sociolinguistics
  3. Scope of language planning
  4. What is language planning
  5. The language planning programme
  6. Aims of language planning
  7. Language planning as product planning
  8. Types of language planning
  9. Levels of language planning
  10. Role of the linguist in language planning
  11. Language planning and other types of planning
  12. Language planning surveys
  13. Implementation of language planning
  14. Evaluation of language planning
  15. Language planning and bilingual education
  16. Language planning and educational policy
  17. Language planning in particular geographical areas
  18. Conclusions